Paikallisuutiset
Yleinen sote-palvelujen neuvonta on käynnistynyt Kainuun sotessa
Sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä kysymyksissä apua saa jatkossa puhelimitse, sähköpostitse tai Kainuun uuden sairaalan asiakaspalvelupisteessä.
Kainuun sotessa on aloittanut yleistä sote-palvelujen neuvontaa antava yksikkö. Sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä kysymyksissä apua saa jatkossa puhelimitse, sähköpostitse tai Kainuun uuden sairaalan asiakaspalvelupisteessä. Myöhemmin neuvontaa laajennetaan myös chat-palveluun.
Tavoitteena on, että asiointi on kansalaiselle mahdollisimman sujuvaa asiointitavasta riippumatta. Palveluohjaus käynnistyy ensimmäisestä kontaktista ja ohjaus on palvelutuottajista riippumatonta. Asiakas- ja palveluohjaus on luotettavaa, yksilöllistä ja asiantuntevaa sekä tarvittaessa moniammatillista yhteistyötä.
Asiakas- ja palveluohjauksen kokonaisuutta seurataan, arvioidaan ja kehitetään yhteistyössä Kainuun kuntien kanssa.
Sote-palvelujen neuvonta toimii puhelimitse numerossa 08 61561 (arkisin maanantaista torstaihin kello 7.30 – 18.00 sekä perjantaisin ja juhlapyhien aattona kello 7.30 – 16.00).
Neuvontaa saa sähköpostilla osoitteella palveluneuvonta@kainuu.fi, sähköposteihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Neuvontaa saa myös Kainuun uuden sairaalan pääaulan asiakaspalvelupisteessä (ovi F1). Asiakaspalvelupiste on avoinna arkisin maanantaista torstaihin kello 7.00 – 18.00 sekä perjantaisin ja juhlapyhien aattona kello 7.00 – 16.00).
Palveluneuvonta vastaa myös Kainuun soten puhelinvaihteen toiminnasta. Yleisen sote-palvelujen palveluneuvojat ohjaavat tarvittaessa eteenpäin Kainuun soten asiantuntijoille, mikäli asian selvittäminen edellyttää erityistä tai kohdennettua neuvontaa. Yksikön työntekijät ovat sote-palveluiden ammattilaisia ja kokeneita myös puhelimitse tapahtuvassa neuvonnassa.
Neuvontapalveluiden käynnistämisellä keskitetään kansalaisten yhteydenottoja koko maakunnan alueella ja pystytään jatkossa kohdistamaan myös vaativammat yhteydenotot eri asiantuntijoille.
Mikäli kuntalaisella on jo hoito- tai palvelusuhde Kainuun soten ammattihenkilöön, tulee asioida suoraan asianomaisen tahon kanssa.
Kainuun soten yhtymähallitus on hyväksynyt Kainuun soten asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin, jonka vaiheita ovat yleinen neuvonta (vaihe 1), yleinen sote-palvelujen neuvonta (vaihe 2), kohdennettu neuvonta (vaihe 3) sekä intensiivinen ohjaus (vaihe 4).
Ensimmäinen vaihe on kuntien toimintaa ja vaiheet 2-4 Kainuun soten palveluita. Kohdennettu ja intensiivinen neuvontatyö sisältävät tarvittaessa ammattilaisen tekemän yksilöllisen palvelu- tai hoidon tarpeen arvioinnin sekä asiakas- tai hoitosuunnitelmien laadinnan.