Vahva suoja, vahva brändi: Keskeiset keinot brändisi turvaamiseen

Yrityksen brändi on sen arvokkain ominaisuus, minkä määrätietoinen rakentaminen on merkittävää yrityksen kykyyn erottua markkinoilla. Koska brändi edustaa yrityksen identiteettiä, sen suojeleminen on välttämätöntä. Muuten brändin arvo voi vaarantua ja altistua väärinkäytöksille. Tässä artikkelissa käsitellään, miten ja millä keinoilla yritys voi suojata brändinsä ja kerrotaan kuinka toimia, mikäli yritys havaitsee tavaramerkkinsä tulevan loukatuksi.

Tavaramerkki brändin suojelemisen ytimessä

Tavaramerkin rekisteröinti on edullinen tapa suojata yrityksen brändi. Tavaramerkillä viitataan yrityksen tunnusmerkkiin, joka erottaa tietyn yrityksen tuotteet ja palvelut muiden vastaavista. Tavaramerkki luo suojan yrityksen kaupalliselle arvolle ja tarjoaa oikeudelliset työkalut puuttua siihen kohdistuviin loukkauksiin.

Tavaramerkkejä voivat olla sanat ja iskulauseet, kuviot ja logot, yksittäiset kirjaimet ja numerot, värit, äänet sekä muodot ja pakkaukset. Tuoksujakin on onnistuttu suojaamaan tavaramerkillä: vuonna 2018, Play-Doh-muovailuvahat ovat onnistuneet saamaan tavaramerkkisuojan vaniljaiselle tuoksulleen.

Tavaramerkin suoja-alaan kuuluu oikeus kieltää samankaltaisten tunnusten käytön kilpailevissa tuotteissa. Tavaramerkkisuoja on voimassa 10 vuotta ja sitä voi uusia ilman ylärajaa.

Tavaramerkin saa rekisteröimällä ja vakiinnuttamalla

Suomessa tavaramerkit rekisteröidään Patentti- ja rekisterihallituksessa (PRH). Kaikki EU-maat kattavat tavaramerkit voi rekisteröidä Euroopan Unionin Teollisoikeuksien virastossa (EUIPO). Lisäksi tavaramerkin voi myös rekisteröidä yhdellä hakemuksella PRH:n kautta noin 100 maassa Madridin pöytäkirjaksi kutsutun menetelmän kautta.

Tavaramerkkioikeuden voi saada myös ilman rekisteröintiä vakiinnuttamalla merkki käytössä. Se edellyttää merkin käytön dokumentaatiota, jotta vakiinnuttamiseen voidaan vedota. Suomessa merkki voi vakiinnuttamisella saada rekisteröintiä vastaavan suojan käyttämällä merkkiä merkittävässä osassa Suomea niin, että sen kohdeyleisö yhdistää merkin yritykseen.

Tekijänoikeudet täydentävänä suojana

Tekijänoikeudet eivät suojaa yrityksen brändiä kokonaisuutena, mutta se voi täydentää tavaramerkkiä tietyissä tilanteissa. Yrityksen luova sisältö, kuten visuaalinen ilme, kuvat, tekstit ja videot, saavat automaattisesti tekijänoikeuden suojan. Tekijänoikeus tarjoaa tavaramerkin ohella oikeudelliset keinot puuttua niihin kohdistuviin loukkauksiin.

Verkkotunnusten merkitys brändin suojauksessa

Verkkotunnusten rooli näkyvyyden suhteen on vähentynyt hakukoneiden myötä, mutta toimivat siitä huolimatta tärkeänä osana yrityksen brändin luottamuksen ja uskottavuuden rakentamisessa.

Verkkotunnus vaikeuttaa yrityksen nimen käyttöä verkkopetoksissa, joissa tyypillisesti käytetään samankaltaisia osoitteita harhauttamiseen.

Verkkotunnusta tulee pitää voimassa ja uusia ajoissa. Tunnuksen vanhetessa se on uudelleen ja vapaasti rekisteröitävissä kenelle tahansa nopeimmalle halukkaalle. Vanhentuneet verkkotunnukset voivat päätyä verkkopetoksien apuvälineeksi tai yrityksen nimeä käyttäväksi mainossivustoksi.

Valvonta osana brändin suojauksessa

Vaikka tavaramerkin rekisteröinti antaa merkinhaltijalle vahvan suojan yrityksen tuotteille ja palveluille, merkinhaltija on itse vastuussa merkkinsä valvonnasta ja puolustuksesta muita osapuolia vastaan.

Tavaramerkkitietokantojen avulla yritys voi valvoa samankaltaisen merkkien hakemuksia ja rekisteröintiä. Suomeen kohdistetut kansalliset ja kansainväliset tavaramerkit löytyvät PRH:n tietopalvelusta. Kansainvälisillä markkinoilla, EUIPO: ja WIPO:n tietokannat tarjoavat vastaavat tiedot muilta alueilta.

Mikäli yritys havaitsee vireillä olevan vastaavanlaisen tavaramerkin, se voi vastustaa merkin rekisteröintiä tekemällä väitteen kunkin maan tavaramerkkivirastolle, kuten PRH:lle. Suomessa väite on jätettävä kahden kuukauden kuluessa hakemuksen tai rekisteröinnin julkaisemisesta. Vastustamisen onnistumiseksi on suositeltavaa turvautua alan ammattilaisten puoleen oikean menettelyn varmistamiseksi. Mikäli liian samankaltaisiin tavaramerkkihakemuksiin ei puututa riittävän ajoissa, merkkien oikeudellinen suoja heikkenee.

Mikäli on havaittavissa, että yrityksen tavaramerkkiä loukataan, on tärkeää kerätä todisteita loukkauksesta ja sen laajuudesta. Ensimmäinen askel tällaisessa tilanteessa on lähettää kieltokirje loukkaajalle ja vaatia, että loukkaava toiminta lopetetaan. Jos kirje ei johda toivottuun tulokseen, yritys voi hakea tuomioistuimelta määräystä kieltää loukkauksen jatkuminen sakon uhalla ja loukkaajaa maksamaan hyvitystä ja korvausta tavaramerkin loukkaavasta käytöstä. Tuomioistuin voi myös määrätä loukkaavat tuotteet hävitettäväksi. Loukkaavan käytön salliminen liian kauan johtaa tavaramerkin suojan menettämiseen kyseistä loukkaajaa kohtaan ja heikentää kokonaisuutena yrityksen oman brändin suojaa.

Tavaramerkki on brändin perusta

Tavaramerkin rekisteröinti on ensiaskel brändin suojaamiseksi, ja muut immateriaalioikeudet kuten tekijänoikeus ja verkkotunnukset täydentävät suojaa. Aktiivisella valvonnalla ja oikea-aikaisella reagoinnilla brändiin kohdistuneisiin uhkiin yrittäjä varmistaa vankan pohjan yrityksen tunnettavuuden pitkäaikaiselle kasvulle.

Brändin suojeleminen ei ole kertaluontoinen toimenpide, vaan vaatii jatkuvaa ylläpitoa, jossa ammattilaisen tuki ja oikeat toimenpiteet vähentävät brändin arvoa nakertavia riskiejä.

Jos yritys on vasta brändinsä suojaamisen alussa, on hyvä ensiaskel hyödyntää PRH:n kautta IPR-esianalyysipalvelua, josta yritys voi saada 90% kustannuksista takaisin. Palvelun avulla yrittäjä saa itselleen sopivaa tietoa brändin suojaamisen vaihtoehdoista, ja hyvät eväät oman strategian luomiseen.

Linkki: https://www.prh.fi/fi/tietoa_prhsta/palvelut/ipr-esianalyysipalvelu_ip_scan.html