Karkaako puhelinliittymän hinta käsistä? Säännöllinen kilpailutus kannattaa
Suosituimpien operaattorien kuukausimaksullisten puhelinliittymien hinnat vaihtelevat Suomessa tavanomaisesti noin 15-40 euron välillä. Ylimitoitettu netin nopeus liittymän käyttötarpeisiin nähden sekä kilpailutuksen unohtaminen ovat yleisimpiä syitä siihen, miksi puhelinliittymän hinta saattaa olla suurempi kuin sen tarvitsisi olla. Liittymätarjousten vertailussa huomio kannattaa kiinnittää ainakin seuraaviin kuuteen kysymykseen.
1. Kuinka nopea netti puhelinliittymään oikeasti kannattaa valita?
Netin nopeus on kenties keskeisin asia, joka vaikuttaa puhelinliittymän hintaan. Moni valitsee huippunopean netin, vaikka käyttötarpeet eivät sitä vaatisikaan. Jos käytät puhelimen nettiä pääasiassa WhatsApp-viestittelyyn, uutisten lukemiseen ja satunnaiseen sosiaalisen median selaamiseen, kaikista pienimmätkin tarjolla olevat nopeudet (5-10 Mbit/s) voivat olla täysin riittäviä.
Mainitut nopeudet ovat kuitenkin aina teoreettisia maksiminopeuksia, joten esimerkiksi säännöllinen videoiden katselu puhelimella hyvällä kuvatarkkuudella on yleensä perusteltu syy valita hieman nopeampi netti. Tilanne on sama myös silloin, jos puhelimen nettiä on tarve jakaa muille laitteille vaativampaa käyttöä varten.
Monissa kalliimmissa liittymätyypeissä netin maksiminopeus voi kuitenkin olla esimerkiksi 300-1000 Mbit/s. Harva suomalainen tarvitsee näin nopeaa nettiä puhelimeensa, jolloin siitä ei kannata maksaa ylimääräistä.
2. Datakatto vai rajaton netti?
Lähes kaikki suosituimmat puhelinliittymät sisältävät nykyään rajattoman netin Suomessa ja yleensä myös Pohjolassa ja Baltiassa. Liittymätarjous voi kuitenkin sisältää myös datakaton, jolloin dataa on käytössä rajoitettu määrä kuukaudessa. Tällainen liittymä voi olla edullisempi, jos netin käyttö puhelimella on maltillista.
Puhelimen mobiilidata-asetuksista on mahdollista seurata, kuinka paljon dataa kuluu tietyllä ajanjaksolla. Kulutetun datan määrä kuukaudessa voi olla varsin pieni, jos esimerkiksi kotona puhelin yhdistyy nettiin erillisen laajakaistaliittymän WiFin kautta. Puhelimen tehokäyttäjälle rajaton netti on kuitenkin yleensä varma valinta.
3. Rajattomasti puheaikaa vai minuuttikohtainen hinnoittelu?
Myös puheluiden ja tekstiviestien hinnoittelumalliin kannattaa kiinnittää huomiota. Puheaikaa ja tekstiviestejä voi olla tarjolla rajattomasti, mutta niistä voidaan veloittaa myös minuutti- ja kappalekohtaisella hinnoittelulla.
Liittymän kiinteään kuukausihintaan sisältyvä rajaton puhe- ja viestipaketti on järkivalinta, jos puheluiden soittaminen muodostaa vähänkään isomman osan puhelimen kuukausittaisesta käytöstä.
4. Milloin liittymä kannattaa kilpailuttaa?
Liittymän kilpailuttaminen säännöllisin väliajoin on tehokas tapa pitää kuukausittaiset kulut kurissa. Paras puhelinliittymän hinta ei usein löydy operaattorin sivustolta, vaan sen voi saada asioimalla kivijalkamyymälässä, kuten Ylen artikkeli kertoo.
Myös nykyisen operaattorin niin sanottu winback-tarjous operaattorin vaihtoa suunnittelevalle asiakkaalle voi olla huomattavan edullinen liittymän tavanomaiseen listahintaan nähden.
Yleensä hyvä aika kilpailuttaa puhelinliittymä on viimeistään silloin, kun nykyinen tarjoushinta on päättymässä. Laiskankin kuluttajan kannattaa kilpailuttaa liittymän hinta vähintään muutaman vuoden välein. Säännöllisempi kilpailutus voi kuitenkin tuoda säästöä.
Kilpailutuksen yhteydessä on hyvä tarkistaa operaattorin tarjoamat mahdolliset keskittämisedut, lahjakorttitarjoukset tai muut vastaavat bonukset uuden liittymän tilaajalle. Vuoden 2024 aikana tarjolla on ollut lahjakortteja esimerkiksi ruokakauppoihin sekä operaattorien omiin myymälöihin.
5. Toistaiseksi voimassa oleva vai määräaikainen sopimus?
Iso osa liittymistä myydään toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla, joiden irtisanomisaika on 14 päivää. Tarjolla voi kuitenkin olla määräaikaisia liittymäsopimuksia, joita ei tiettyjä poikkeustilanteita lukuun ottamatta voi irtisanoa kesken sopimuskauden.
Liittymätarjousten vertailussa ei kannata sekoittaa määräaikaista liittymäsopimusta ja tietyn määräajan voimassa olevaa tarjoushintaa. Toistaiseksi voimassa olevan liittymäsopimuksen hinta voi olla esimerkiksi ensimmäisen 12 kuukauden ajan alennettu, jonka jälkeen se nousee. Tämä on yleensä hyvä ajankohta puhelinliittymän kilpailutukselle.
6. Paljonko liittymätarjousten vertailu ja kilpailutus voi tuoda säästöä?
Mahdollisen säästön määrä riippuu täysin siitä, millainen liittymä kuluttajalla tällä hetkellä on ja kuinka usein puhelinliittymän hinta on kilpailutettu. Liittymän vaihtamisen tuottama säästö voi hyvin olla yli 100 euroa vuodessa, jos liittymää ei ole koskaan aiemmin kilpailutettu ja netin nopeus on valittu liian suureksi omiin käyttötarpeisiin nähden.
Lue lisää ja vertaile puhelinliittymiä: 5G-liittyma.fi